Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".

20111006

Rhonda in Eppo?

Het moest ervan komen. Het eerste grote dilemma voor “Help me, Rhonda”, strip 2.0, is aangebroken. Nu maar eens kijken of en hoe deze prille HMR-community (dat ben jij dus) zich een beetje betrokken is gaan voelen bij deze strip en welke geluiden ik nu ga terugkrijgen. Ik ga je een dilemma voor de voeten gooien, blogmakker. Zeeeeeeeeeer benieuwd.
Toen ik een paar maanden geleden paginaatjes begon te maken, was deze "ervaren" stripjongen eigenlijk –eerlijk waar- geheel planloos. Zeer onprofessioneel, natuurlijk. Ik zou gewoon wel zien. Er zat niets anders in m’n hoofd dan de strip zelf. Ik zou leven van liefdadigheid en tussendoorklusjes. Geen deadline, geen contacten, geen contract. Er was alleen het uiterst vage idee dat op een of andere manier “het internet” het hele striplandschap zou veranderen of allang veranderd had. Dat oude strip-systemen weliswaar vermolmd waren geraakt, maar dat –heel misschien- de strip-toekomst ook al een beetje was aangebroken.
Hier liep ik over te peinzen: Als ik nou een stel potentiële lezers helemaal vanaf de start zou kunnen “betrekken” in een gloednieuw stripproject. Op een eerlijke manier. Kleinschalig, fair trade-achtig. Echt een beetje mee laten kijken, mee laten denken. In discussie gaan, keuzes beargumenteren, verantwoording afleggen. Via het internet dan een soort gemeenschap, een community, rondom zo’n strip bouwen. Hoogwaardig. Exlusief. Weet ik veel, misschien zelfs een soort privileges verstrekken (de Rhonda club), kleine oplagen speciale prentjes uitgeven (voor clubleden?). Dat soort dingen. Zou ik dan u i t e i n d e l i j k, voor zo’n strip, een soort daadwerkelijke zelfstandigheid kunnen opbouwen? Financiële zelfstandigheid ook. Die dan uiteindelijk zelfs zou kunnen leiden tot een echte, papieren (jaja) uitgave? Helemaal losgezongen van de klassieke "derden", van uitgevers en bladen? Alle met behulp van het web? Direct van maker naar lezer? Van maker 2.0 naar lezer 2.0 ?
Inmiddels zijn we een paar maanden verder, en begint het uw tekenaar al een beetje te dagen dat bovenstaande toch misschien allemaal niet zo gemakkelijk zal gaan worden, als eerst gedroomd. Ja hoor, de eerste twijfels, zucht. Leuke plaatjes uploaden slechts een beginnetje en zo'n community bouwen toch ook weer echt werk. Allemaal tijd die dus af moet van het echte tekenwerk!!! Kan een stripmaker (als ik) dit eigenlijk wel alleen? Moet ik geen hulp/samenwerking gaan zoeken? Maar vooruit, stap 1. is gezet. De productie is lekker op gang en ik heb dit weblogje. En er is dus nog iets. . .
Ik heb op de Stripdagen een gesprekje gehad met Rob van Bavel. De grote baas van Eppo. Over Rhonda. Hij had (oa hier) vanalles gezien over Rhonda en gelezen. We hebben, hangend over een ballustrade, es wat vrijblijvend gebabbeld of Rhonda niks was voor Eppo. Ik heb 'm wat meer verteld over het verhaal. Handje gegeven. Niks definitiefs afgesproken.
Okee. Deze week week Eppo aan de telefoon vanwege wat vraagjes en beeldmateriaal van de strip. Ger Apeldoorn ging een klein Eppo Variaatje schrijven over Rhonda. Wanneer ik eventueel, ALS ik het zou doen, dan zou kunnen beginnen met publiceren, en of ik wellicht, eventueel, ter introductie dan, wilde overwegen iets Rhonda-achtigs te doen voor de speciale kerst-Eppo. Weer even vaag geantwoord. Ze zouden nog terugbellen.
Nu zit ik. Ik krijg het gevoel dat ik deze week plotseling op het randje van een papieren voorpublicatie ben gekomen. Blogvriend, je snapt het, het eerste, offieciële HMR keuzemoment lijkt zich opeens, onverwacht, aan te dienen. Wat nu ? Tussenschakel Eppo erbij? Voor die schamele 150 euri per pagina weg m'n gedroomde community-exclusiviteit! Of loop ik te zeuren? Moet ik het gewoon doen?

Rhonda in de Eppo? Wat vind JIJ ervan?

14 comments:

Otto said...

Rhonda in Eppo, hmmmmm. Ik ga je lastig vallen met een shitload aan vraagtekens, dan wordt het vast wel duidelijker...
Pros en cons (afhankelijk van het antwoord).
Hoeveel doet Eppo januari 2012 (minimaal 1 minder dan dit jaar, die inside informatie heb ik alsvast voor je)? 7 a 8 duizend vaste abonnees en dan natuurlijk nog de losse verkoop ook nog eens 2 duizend (ik lul maar wat hoor). Niet onbelangrijk want het zou de aandacht voor de strip kunnen verbreden en dat is niet verkeerd als je heel veel boekjes wil verkopen. Maar buiten de inkomsten, wat kost het je eventueel nog meer? Hoeveel signeersessies, voorpagina´s en extraatjes moet je maken en wat gebeurt er met de rechten, boek uitgeven bij Don Lawrence Collection en 6% per verkocht exemplaar vangen of zelf doen net als Henk Kuijpers? En wat met deel 2 en eventueel deel 3? Hoeveel tijd heb je dan om dat te ontwikkelen? En dan de bladspiegel die om zeep gaat en is die strip leesbaar met 6 pagina´s per maand? Wordt het daar allemaal beter van (ik denk aan het in voorpublicatie niet te volgen maar o zo briljante meesterwerk "Geheim van de tijd" door de even briljante Eric Heuvel, zou die in voorpublicatie geen lezers zijn kwijt geraakt)? Hoe doet kleur het op dat papier, te donker of te licht, moet het dan voor het boek opnieuw gekleurd worden?
Maarja 150 euro per pagina, 900 per maand (bij 6 pagina´s) als je daar niets extra´s voor hoeft te doen? Het schaadt de kwaliteit van Eppo zeker niet (want dat is wat mij betreft toch wel een groeiend probleem maar een heel ander onderwerp). En je kan nog eens de puntjes op de i zetten na de publicatie en er is vast wel iemand bij Eppo die er de schrijffoutjes voor je uit haal (naar mij luister je toch niet). En volgens mij ben jij een stuk productiever met een deadline aan je reet dan zonder maar daar zou ik voor een eerlijk antwoord Caroline over willen horen (dit alles met een vette knipoog uiteraard (en hier hoort dan nog ergens het woord "welgemeend" tussen maar dat is dan weer tweeledig uit te leggen dus doe ik dat maar niet)).
Samenvattend, zoals Yoda tegen Obi-Wan Kenobi zei "je hebt een luxe probleem" en " Volgens mij sluit het 1 niet het andere uit."

Michel said...

Het is naar mijn mening de worsteling met de onzichtbare en onbekende toekomst waar je mee zit.

Gewetensvraag: Kiezen voor de gebaande weg levert je zekerheid op maar ook creatieve autonomie? Nog een vraag: Was Vincent van Gogh zo vernieuwend en creatief geweest als hij in zee was gegaan met een galeriehouder? Ja, zul je zeggen, Vincent van Gogh is er ook niet rijk van geworden. Hij heeft immers maar 1 schilderij in zijn hele leven verkocht.

Volgens mij is dat de keuze waar je voor staat: kiezen voor creatieve vrijheid en autonomie of voor relatieve zekerheid van de reguliere weg. It's up to you.

Het feit dat uitgevers nu al naar je toe komen geeft al de potentie van je Rhonda project aan. Volgens mij heb je een goudader gevonden en moet je het alleen nog (zelf?) delven.

Ik ben benieuwd wat je keuze is.

Groet,

Michel

Anonymous said...

Doen! het één sluit het ander namelijk niet uit. Het kan zelfs elkaar versterken. De Eppo levert veel publiciteit voor deze prachtige strip. Dat kan je community allen maar ten goede komen. Die moet je natuurlijk zo nu en dan wel wat extra's (blijven) bieden.

Anonymous said...

@Otto Een eerlijk antwoord op je vraag. Is Hans productiever als hij een deadline heeft?
Dat kan ik niet zeggen. Hans werkt altijd heel hard. gemiddeld: 6 degen per week 10 uur per dag. Als ergens geen deadline op staat is er echter geen sense of urgency. Dat betekent dat er gemakkelijker andere klusjes (van belang voor het inkomen) en dergelijke tussendoor worden gedaan.
Ook heeft hij zonder deadline wel de neiging om heel erg uit te pakken en te blijven schaven. Een deadline legt beperkingen op.
Staat er een deadline dan moet het op een gegeven moment gewoon af zijn.
Omdat Hans eigenlijk nooit genoegen neemt met mindere kwaliteit kan dat leiden tot nog langere dagen geen kerst een stille oud en nieuw etc. etc.
Toch vind ik dat hij de Eppo wel moet doen. je hebt dan wel een extra plek waar je bijhoort. Er is alleen gesproken over voorpublicatie en niet over albumuitgave.

Hoi

Caroline

Anko said...

OEI, een dilemma!!!!

Inderdaad, anders is het niet te noemen.
Als fan, zeg ik, hou het lekker klein, doe het niet.
Gun de echte fan een primeurtje, geef de bloglezer iets extra's.

Maar om nu halverwege de kerst een van de honger omkomende Hans en Caroline te moeten helpen met een voedselpakket, dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
(als het echt moet, bel maar)

Hans, hou de kerk in het midden.
Als je opziet om 6 pagina's per maand te doen spreek er dan 5 af, (dan per 2-3-2-3), en probeer de 6 toch te halen. (niet tegen Rob vertellen, doen wij ook niet)
Heb je het af, kan je altijd nog de laatste tijd 3-3-3 aanleveren.
(Dit uiteraard alleen als het kan)

En verder Hans, lees het stukje van Caroline nog eens rustig door, en weet dat je met kerst gemist wordt, als je op zolder zit!

Otto said...

Hallo Caroline, bedankt voor je reactie. Niet dat ik probeerde te insinueren dat Hans niet hard zou werken maar ik denk inderdaad (en dat bevestig jij) dat hij door de tijdsdruk productiever is. Ik ben ook van mening dat te veel schaven aan een met namen creatief product niet altijd ten goede komt aan het eindresultaat (ik verwijs dan graag naar Prince die live zo veel beter klinkt dan op de plaat die vaak over geproduceerd is).
Dat je bij de Eppo dan ergens "bij hoort" snap ik niet helemaal. Wat houd dat in en wat is de waarde daarvan? Wat mij ook zorgen baart is zaken als een cover die maar altijd moet voldoen aan wat de uitgever wil. Volgens mij doet men dan een creatief proces geweld aan. Of als Minck die zelf op een forum schreef dat hij met Ronson Inc graag een andere kant uit wilde maar dat dat door Rob van Bavel werd tegengehouden omdat er op het lijstje blijkbaar een cowboy strip moest worden afgevinkt. Uiteraard heeft Rob alle recht om dat te eisen omdat hij een idee heeft over Eppo en hoe hij er geld mee wil verdienen, en hij loopt daar natuurlijk risico´s, maar ik vraag me af in hoeverre je daar als creatief persoon last van gaat hebben en dat je dergelijke zaken in detail moet uitonderhandelen. Wat als de Twin Peaks achtige kant van het verhaal een te radicale wending neemt, ik noem maar wat?

Wat ik probeer te zeggen is dat Eppo wel degelijk ontzettend goed voor Hans kan zijn maar dat hij dat wel goed moet uit onderhandelen zodat er onderling helderheid is.
En dan is er nog de vraag of die constante druk wel prettig is, maar dat is iets wat Hans vooral zelf moet bepalen (ik, en ik denk met mij velen, heb altijd onder tijdsdruk moeten werken, dat is niet een drama ofzo) en hoe zit het met al het mooie werk wat hij voor Groeneveld en anderen er tussendoor doet, ik kan mij voorstellen dat de afwisseling wel erg fijn is.

Otto said...

Oja, je zei laatst dat je 10 dagen nodig heb voor 1 pagina... Dat zijn 2 pagina´s per 4 weken.... eh, ja toch? Twee pagina´s per Eppo is al echt onleesbaar (kijk maar naar Storm, ik haak dan helemaal af) en 1 is dan al helemaal niet te doen. Je moet dus flink veel af hebben voor je er aan begint of je productie opvoeren, maar ben je zelf dan nog tevrede met het eindresultaat?

Digio said...

Gewoon doen...laat meer mensen genieten van je kunsten, meer fans zullen volgen. Maak wel goede afspraken mbt het uitbrengen van het luxe album.

Walter Dijkshoorn said...

moest gniffelen om de 150 euri per pagina. ongelofelijk.

Hans van Oudenaarden said...

@ Otto @ Michel @ anonymous @Anko @Digio en de rest: Goede analyse, hoor. Dank voor jullie input! Dat helpt me wel. Jullie zien m’n dilemma haarscherp.
Voorpubliceren in Eppo is iets weggeven. Het super-exclusieve, hi-end idee voor deze strip lever ik daarmee wellicht half /half in. Weg gedroomde, totale autonomie. Beetje terug in het oude spoor?
Daarentegen, misschien valt er, zoals jullie zeggen, wellicht ook iets terug te krijgen. M'n gedroomde HMR- Internet-fanbase zou JUIST kunnen groeien door deze deelconcessie naar de “oude” stripcultuur. Airplay kan fans opleveren. Fans willen dingen kopen. Misschien is zo’n voorpublicatiestap NU juist wel een goede tussenstap. Niet alles meteen willen, Hans. Eerst nog even strip 1.5 ?
Resumerend. Ik bespeur bij jullie een welwillendheid om Rhonda in ieder geval in de Eppo voor te gaan publiceren, en daarna nog even te kijken? Wel voorpublicatie in Eppo, maar nog niet meteen ook de albums bij Eppo. Zoiets?
@ Otto @Anko: Als ik zou gaan publiceren, wil ik echt pas beginnen met publiceren als ik een lekkere voorraad pagina’s heb. Die voorsprong maakt het mogelijk om het restant dan netjes af te maken. Ik beloof jullie: ik ga niet raffelen en ik ga geen idiote verhaal-concessies doen. Heee! En deze blog is een geweldig podium om dat te voorkomen. Ik ga jullie van alles op de hoogte houden en desnoods mobiliseren. En in noodgevallen bestel ik Anko’s voedselpaketten.
@ Otto: Het publiceren in stukken en brokken is de Eppo formule. Als kind had ik daar helemaal geen moeite mee, maarja toen was Eppo nog een weekblad.
@ Walter: Bedragen in het stripvak zijn inderdaad i d i o o t . Resultaat van jarenlange klassieke, Marxiaanse “Verelendung”. Er zijn gvd comfortabeler manieren om arm te blijven. Zo moet het niet altijd blijven, hoor. Precies de reden om deze weblog te starten en te blijven nadenken.

Anko said...

Hans, hou je wel de vrijheid om hier een of meerdere tekeningen te plaatsen, of als je akkoord gaat, raak je dan die privileges kwijt?

Otto said...

Hoi Hans,
Mis nog wel een reactie op wat je met ander werk ga doen Groeneveld enzo, en eventueel dat andere verzamel object waar we het over hebben gehad. Slokt ook allemaal tijd op. En ik hoop niets te missen ook als ik geen Eppo lees (of toch maar weer een abo, deze week moet het UWV met een uitspraak komen) hmmm.
Verder moet je toch echt wel de feestdagen met Caroline doorbrengen!

Michel said...

Ik zou de Eppo publicatie doen maar zou zelf wel de autonomie over het eindproduct willen houden.

Uit alles proef ik overigens dat je moeite hebt met het zakelijke gedeelte. Klopt dat?

Ps. er zijn ook minder comfortabele manieren om arm te blijven :-) ;-) Blijft een feit dat 150,= per pagina natuurlijk een schijntje is en dat het altijd verstandig is om je aan te passen aan de nieuwe omstandigheden.

Hans van Oudenaarden said...

@ Anko: Voor dit soort bedragen ga ik helemaal niets inleveren. Eppo krijgt geen exclusiviteit, hoor. Alleen eenmalig publicatierecht. Ik ga hier gewoon van alles blijven plaatsten.
@ Otto: Tussendoorklusjes blijf ik doen. De bedragen waar we het over hebben maken dat noodzakelijk, en zeker, het is ergens natuurlijk ook wel leuk. Nadeel is wel dat ik de strip dus niet in een professioneel tempo kan maken.
En ik beloof je dat ik eventjes met Caroline onder de boom ga zitten!
@ Michel: Ik heb je vraag meegenomen naar de volgend posting.