Nederlandse Stripprofessional HANS VAN OUDENAARDEN blogt over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het nieuwe RHONDA stripverhaal: "REBECCA".

20160207

"Le meilleur de la BD néerlandaise classique"

Weer heelhuids teruggekeerd uit het stripgeweld Angoulême!
M'n derde achtereenvolgende keer, en vreemd genoeg, op een of andere manier, de minst gestresste.  Een Angoulême vol espresso's, Kronenberg's 1664 (bier), theekommetjes cidre doux (bij die gevulde Bretonse pannekoeken) en iets meer wijn dan ik me kan herinneren ( en niet alleen bij die entrecôte en die eendeborst brioches . . .).
Zoals te verwachten, waren de veiligheidsmaatregelen bij het festival draconisch. Overal politie en eindeloos fouilleren bij elke deur. Vooraf leefde er bij de Belgische vrienden  enige vrees voor invloed op de bezoekersaantallen door de klote-terroristen, en misschien was dat ook wel zo, maar merkwaardig genoeg hadden de dappere BD fanaten die wèl durfden komen, ook wel vaak een prettig-dikke Rhonda-portemonnee. . .
Bloglezer, ik ga even opscheppen, hoor. Lucky Luke en Hugo Pratt expo's nog eeeeeventjes kunnen zien, maar verder ei-gen-lijk zonder noemenswaardige pauze, drie dagen lang, tussen 10 en 7 (soms 8) in de BDmust stand in de Bulle Para-Bd, dédicases mogen zetten voor Franstalige lezers in Franstalige Rhonda albums. 
http://bdzoom.com/96745/actualites/le-meilleur-de-la-bd-neerlandaise-classique-c%E2%80%99est-chez-bd-must/
Ik zeg het met vreugde, Rhonda werd tamelijk goed verkocht. Sterker, ik heb in m'n drie dagen sigeneren, alle door de uitgever meegesleepte Rhonda-dozen weten leeg te tekenen. Ik hoef niet te zeggen, de sfeer in onze stand was na drie dagen best enigzins jolig. We waren, op zaterdagavond, wat Rhonda-albums betreft gewoon "los".

Als illu bij deze post nog even wat screenshots uit een stukje over "Le meilleur de la BD néerlandaise classique" op de actualités van BDzoom, een  mooie Franstalige strip site over Franka en Rhonda.
Ik lees daar op BDzoom over Rhonda: "superbe fille de la BD made in Nederland"  en  "  . . . un scénario captivant, de l’action, du suspense, du charme . . ."???

Nou. Dat is toch "pas mal, non"?!

4 comments:

Michel Gastkemper said...

Pas du tout, Hans!

Unknown said...

Goed om te lezen dat het goed gaat met de 'Nederlandse' dames in Frankrijk. Een vakantietripje voor Rhonda naar Parijs ligt in het verschiet? Uiteraard met de luxueuze Lockheed Constellation, gebouwd in opdracht van Howard Hughes. En zouden Rhonda's roots misschien in de Elzas kunnen liggen?? Vragen, vragen...... We zullen in Rijswijk maar weer eens verder filosoferen.

Hans van Oudenaarden said...

Hee Kees,

Tja, dat Rhonda-verleden. Dat is inderdaad ingewikkeld.

Trouwens, ondanks alles wat ik lees, ik ben niet naar Rijswijk, hoor! Foutje van de uitgever. Ik zit dat weekend te signeren in Orleans! Zie ik je daar?

Unknown said...

Orléans is ook goed. Is dat ook aan te fietsen? O wacht, dat is vlakbij kasteel Molensloot in Cheverny. Mmmm, toch wel wat uit de buurt maar misschien van de zomer eens een poging wagen. Hoe gaat het met je LOI-cursus levend Frans voor striptekenaars?